Roeland Hendrikx
RH & Liebrecht Vanbeckevoort | DEUTSCHE GRÜNDLICHTKEIT
Thu, 02 Mar
|Bonheiden - CC Blikveld
De samenwerking tussen Roeland Hendrikx en Liebrecht Vanbeckevoort groeide uit tot een mooie muzikale vriendschap. In dit programma “Deutsche Gründlichkeit” hoort u hen met het grote repertoire voor klarinet en piano.
02 Mar 2023, 20:15
Bonheiden - CC Blikveld, Jacques Morrensplein 2, 2820 Bonheiden, België
Info
De samenwerking tussen Roeland Hendrikx en Liebrecht Vanbeckevoort groeide uit tot een mooie muzikale vriendschap. Na hun eerste gezamenlijke CD “French Elegance” bleven beide musici –bovendien ook dorpsgenoten- intensief samen spelen. In dit programma “Deutsche Gründlichkeit” hoort u hen met het grote repertoire voor klarinet en piano.
De muzikale erfenis van Ludwig van Beethoven verdeelde de Germaanse muziekwereld in progressieve “totaalkunstenaars” en conservatieve “absolutisten”. Liszt en Wagner borduurden als “Gesamtkunstler” voort op de schaalvergroting en multimedialiteit die Beethoven had geïntroduceerd, en haalde hun neus op voor het muzikale conserva-tisme van Schumann en zijn protegé Brahms, die een absolute visie op dauerhafte muziek als een op zichzelf staand genre verdedigden. In dit programma zoeken we de beide zijden van het grootste schisma uit de Westerse muziek op.
Brahms’ late klarinetsonates zijn het fraaiste eerbetoon dat je een klarinettist kan maken: Johannes was al met pensioen toen Richard Mühlfeld hem tot een reeks nieuwe meesterwerken inspireerde, waaronder het Klarinetkwintet, en twee Klarinetsonates die de laatste en wellicht fraaiste kroon op de Romantische muziek vormen. Schumanns Drei Fantasiestücke voor klarinet en piano zijn een gerijpt voorbeeld van twee wezenskenmerken van de Romantiek: de allerongebreideldste uitdrukking van de meest ongelimiteerde verbeelding, en de gekke “mood swings”. Carl Maria von Weber hoefde als tijdgenoot van Beethoven nog geen kamp kiezen in het grote schisma, maar zijn pianomuziek beïnvloedde wel die van Liszt, en zijn opera’s preludeerden op Wagners latere toontaal. Opera is ook de aandrijver van de Variaties op. 33 (voor klarinet en piano) die Weber in één dag schreef op basis van de aria Warum musst' ich (om zijn opera Silvana bij het Praagse publiek te pluggen). De variaties zijn grillig en virtuoos, en verrassend, al is het maar omdat ze niet in vuurwerk eindigen, maar in een simpele recapitulatie van het hoofdthema.
Deutsche Gründlichkeit
Johannes Brahms (1833-1897) - Sonate in f, opus 120 nr 1 voor klarinet en piano (1894)
Carl Maria von Weber (1786-1826) - Variaties op een thema uit de opera Silvana (1811)
Pauze
Robert Schumannn (1773–1826) - Fantasiestücke opus 73 (1849)
Johannes Brahms (1833-1897) - Sonate in Es, opus 120 nr 2 voor klarinet en piano (1894)